aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 29 augustus 2010

recept 2 chocoladetruffels

Onder het genot van een heerlijk kopje (hibiscus-) thee en het resultaat van dit recept, schrijf ik deze blog. Heeeel makkelijk te maken, je smelt chocola au bain marie en voegt een kopje espresso toe en wat grappa (wat je later beiden niet of nauwelijks meer proeft). Je haalt de boel van het vuur en klopt het door elkaar met een mixer. Mascarpone erbij en weer mixen.
Je stort de chocolade mix in een met folie bekleed schaaltje. De koelkast doet de rest.

Het resultaat is lekker, maar de 74 % chocolade kan makkelijk vervangen worden door de extra bittere van de Albert Hein. Daar werk ik eigenlijk altijd mee. Dat is 54 %, genoeg om puur te zijn en de structuur is goed, maar veel toegankelijker dan de bittere smaak van de 74% chocolade. Ik geef daar de voorkeur aan. Justine, die in dit geval niet wist welke van welke chocolade was gemaakt, koos als lekkerste die met de AH chocola.
Misschien heb ik de truffels niet lang genoeg op laten stijven, maar ze waren vrij zacht. Ik denk dat het wellicht handig is om extra sterke koffie te zetten met instant poeder, dan hoef je minder water toe te voegen en blijft de boel dikker. Ook boter toevoegen zou best een goeie kunnen zijn, want dat maakt het ook steviger. Van de grappa moet je echt meer toevoegen dan in het recept staat om het te proeven, maar dat maakt het weer zachter, ik zou het weglaten.
Wat ik echt nog even moet zeggen is dat ik dit echt zo'n kleine hoeveelheid vind, dat je wel heel kleine porties moet geven wanneer het een toetje is. Ik maak 2 x zoveel, dat zet meer zoden aan de dijk.

Mooi opdienen door in blokjes te snijden en op een bord te schikken. Toevoegen van bijvoorbeeld een framboos (liever nog frambozensaus) geeft een extraatje als het als toetje dient. Ik zou het in een trio van chocolade best nog eens willen maken, maar de chocoladeganache vind ik nog net wat lekkerder. Aangezien Justine die nog niet gehad heeft, volgt die spoedig!
Morgen maak ik een bordje op met de truffels en hoop dat het lukt een foto toe te voegen.

Het recept:
200 gr chocolade ( gehakt)
1 kopje espresso (60 ml)
2 eetlepels grappa
125 gr mascarpone

Zoals jullie kunnen lezen heeft Ingeborg weer al het werk gedaan. Deze keer heb ik niet uitgeput op haar bank gelegen maar heb ik het deeg gemaakt voor de appeltaarten die ik morgen moet bakken voor een restaurantje in de buurt. Onze vaste zondag-blogdag liep redelijk gesmeerd behalve dat de zonnebank dicht was en wij graag onze Spaanse tan willen behouden. Ik ben weer heerlijk verwend met een pasta met cherrytomaatjes gemarineerd in de knoflook, basilicum, ansjovis, balsamico, peper en zout en olijfolie met kipfilet gegrild op haar nieuwe grill die ze van de campingmensen uit Frankrijk heeft gekregen. Fantastisch lekker EN mager dus das mooi meegenomen! Verder vraagt zus Marjolein steeds naar ons doel met just-cook-ing en wij zijn tot de conclusie gekomen dat dat moet zijn: 'wij koken voor u tot we een ons wegen' dus dat kan nog wel even duren!! Adios amigos, tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten