aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 12 juni 2011

recept pinksterlunch venkelpistachetaart met knoflook

We proberen van alles uit. De gorgonzolataart staat in de oven en hoppa, daar gaan we met de venkel pistachetaart. Ik ben benieuwd. Let's go. Het lijkt wat ingewikkeld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik maak het altijd op zijn makkelijk, dus gewoon proberen!

Dit heb je nodig:
knoflook
10 ml olie
550 gr bloem
160 melk
150gr ongezouten gepelde pistachenoten
100 gr geraspte parmezaan
75 gr pecorino
2 tl venkelzaad
1 zoete ui in ringen (ik doe een gewone ui)
10 takjes tijm
rasp van1 citroen en van 1 sinaasappel

Aan het werk!
  1. Snijd de knoflookbol overdwars. Pak in in alu=folie  en zet in de oven, dan wordt ie zacht
    (in de delicious zeggen ze, in een pannetje met olie 4 uur op laten staan, maar dat duurt Ing iets te lang, dus nu doe ik het zoals ik het eerder al deed, het  effect is heeeel zachte knoflook pulp en dat hebben we nodig)
  2. doe de 550 gr bloem in een keukenmachine, 8 eetlepels olie en melk erbij, zout er in, draai tot een glad deeg. Doe het snel,tot het eruit ziet als een kruimeldeeg en kneed nog even na.
  3. Dek af en zet een uur weg in de koelkast
  4. rooster de noten in de oven en hak ze grof
  5. kook de venkel in ruim gezout kokend water 4 minuten
  6. rol het deeg uit en doe het in een springvorm
  7. bak blind op 180 gr met een steunvulling
  8. doe ondertussen de  eieren, room en 2 soorten kaas in een grote kom en mix glad. Voeg de andere ingredienten allemaal toe en roer goed door
  9. haal de bodem uit de oven en verwijder de steunvulling
  10. doe het mengsel in de bodem en bak in 2 uur gaar inde oven
Laat goed afkoelen, ik ben benieuwd of al dit werk het waard is geweest... Let me know!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten