aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 26 september 2010

recept 7 Pompoensoep voor voortdurend kwakkelende bloggers

Nu al bijna twee weken zijn Justine en ik aan het kwakkelen met de gezondheid. Voor de hondjes moeten we naar buiten en dat is maar goed ook, anders zaten we waarschijnlijk alleen maar voor de tv te hangen. Hoe leuk ook, de tv gaat ook vervelen (ondanks de aanschaf van een flatscreen in huize kemperman) en dat gekwakkel, daar moet ook een einde aan komen. Tijd voor een pittige soep, een opwekkend iets waar we beter van gaan worden, waar de bacillen dood van gaan en we weer lucht in onze holtes krijgen. Ik heb me naar de AH gesleept en een pompoen gehaald (plus nog wat andere, minder gezonde lekkernijen die ik helaas naar binnen heb gestopt gisteren). Tijd voor gezonde dingen.

Heb eerst mijn kleine oven (onderdeel van de boretti, een 30 cm oventje) aangezet voor mijn knoflookbollen, want die rooster ik bij deze. Zet hem op bijna 200 graden, schuif er ook een schaaltje met gepeperde cherrytomaten in. Laten we het vol met vitaminen stoppen! Dan snijplank te voorschijn gehaald en uitjes en pompoen gepakt. Voor wat extra pit ook nog spaans pepertje en een paprika, want die waren in de aanbieding en ze zitten vol gezonde dingen. Dat hebben we nodig. Snijden dan maar!
Pompoen gewoon lekker met de schil, dat kookt wel zacht en we zijn van het makkelijke koken. Maar eerst de ui en die even aanfruiten met wat boter en olie. Dan de pompoen erbij en even later de paprika, gesneden en zaadlijsten verwijderd, maar niet ontveld, t gaat lekker zo de pan in. Voor de pit gaan er nu twee kleine spaanse pepertjes in. Niks geen snijwerk, gewoon even de steeltjes verwijderen en eventueel in een knoflookrollertje rollen om de zaadjes te verwijderen. Hup erbij en wat paprikapoeder. T ruikt al heerlijk.

Tijd voor het kruiden. Nog steeds roer ik af en toe door de pan, voeg iets olie toe en dan naar smaak zout en flink wat paprikapoeder. Als je paprikapoeder laat meebakken, krijg je er de meeste smaak van. Nu wat kerrie erbij, koriander, geraspte gemberwortel en peper. Evt kan je er ook nog oregano bij doen. Lekker!


Haal de knoflookbollen uit de oven en verwijder de hardste delen. De rest kan gewoon in de pan. Ik heb de waterkoker aangezet en straks voeg ik het water toe met kippebouillonblokjes. De tomaatjes erbij, wat die hebben nu een heerlijke smaak van de oven, toevoegen dus maar. Ik heb in de koelkast nog wat basilicum en dat lijkt me ook lekker. Ik kook zoals het uitkomt, dus huppa erbij dan maar.
Nu zet ik het vuur hoger want het water zit in de pan. Deksel erop en dan ruim ik ondertussen de vaatwasser uit en de gemaakte troep op, beetje ruimte maken in de keuken.

Inmiddels draai ik "groeten uit het maaiveld" van ACDA en de Munnik. Altijd fijn bij het afwassen.

Na zo'n twintig minuten is de pompoen zacht genoeg om de boel te pureren en daarmee ben ik dan maar aan de slag gegaan. De soep is nu lekker dik en ik draai hem even door de zeef, zit ie meteen in een schone pan. Klaar is de geurige oranje soep. Ik ben er klaar voor. Kom maar op Justine, ik heb de soep klaar.

Hier t recept stapsgewijs:

Ingedriënten:

1 biologische pompoen AH
2 paprika's
2 bolletjes knoflook
2 bakjes cherrytomaatjes
2 pepertjes
2 sjalotten
stukje gember van ongeveer 4 cm, geraspt
1 rode ui
4 bouillonblokjes
peper, zout, kerriepoeder, korianderbolletjes, paprikapoeder, gedroogde oregano
olijfolie, klont boter
2,5 liter water
  1. zet de oven aan, wanneer op 190 graden, schuif de knoflookbollen op een stuk bakpapier erin
    doe de tomaatjes in een schaal, strooi flink met versgemalen peper en wat olie, ook in de oven
  2. snijd de uitjes, fruit op zacht vuur met wat olie en wat boter
  3. snijd de pompoen, verwijder zaadjes, voeg toe aan de uitjes, doe hetzelfde met de paprika's
    voeg de pepertjes toe (steeltje even verwijderen)
  4. Roer goed, wanneer de pompoen zacht wordt, voeg dan alle kruiden toe. Blijf goed roeren
  5. haal de knoflook uit de oven
  6. voeg water toe aan de pan, doe de knoflook erin en nu kunnen ook de tomaatjes erbij. Zet op hoog vuur, doe de bouillionblokjes erin.
    kook ongeveer 20 minuten
  7. zet vuur zacht, pureer met staafmixer, evt naar smaak peper en zout toevoegen
    haal door de zeef om steeltjes en velletjes te verwijderen.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten