aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

woensdag 3 augustus 2011

recept Focaccia met rozemarijn en grof zout

Net terug uit Italie en helemaal verslaafd aan het ontzettend lekkere eten dat ze daar maken, ben ik met de Nederlandse regen weer helemaal in de mood om te koken.
Tien jaar geleden, toen ik met mijn eerste echte liefde in Italie was, was ik er al verslaafd aan; Focaccia. Ja ook aan pasta's en risotto's, bruscetta's en natuurlijk de ijsjes van Gelateria Santa Christina, maar vooral aan focaccia. Ook omdat je dat hier niet zo gemakkelijk en zo lekker kunt krijgen of maken. Toendertijd, toen ik, helemaal verliefd op de man en op Italie, terugkwam van vakantie, verkochten ze bij de albert heijn een mix om zelf focaccia te maken. En dat heb ik toen heel wat gedaan.
Helaas, jaren na dat Italie, Marcel van Ruijven en die keer Bolsena, verkopen ze dat niet meer. Jammerr.
Maar ik wil het wel weer eens eten, zelf maken, proeven, dat warme brood, de stukjes rozemarijn en de grove zoutkorrels op dat warme, vettige brood. Mmmmm.
Recepten opzoeken dan maar. Ik heb deze van internet en probeer hem uit. Ik ben benieuwd.

475 gr bloem
25 gr suiker
rozemarijn
snuf zout
1,5 theelepel bakpoeder
2,5 dl warm water
3 eetlepels olijfolie
zout en olie voor eroverheen

  1. zeef bloem en doe in een kom met de suiker, rozemarijn, zout en suiker
  2. maak kuiltje in meel en doe bakpoeder erin
  3. voeg water toe en laat even bubbelen
  4. voeg olie toe
  5. kneed met de hand of mix met de deeghaak tot een bal
  6. zet afgedekt weg op een warme plaats
  7. verwarm oven voor op 200 graden
  8. vet bakplaat in
  9. na 45 min of als het deeg twee keer zoveel  is, rol het vlot tot een ovaal uit en druk met je vingers kuiltjes
  10. leg op bakplaat, sprenkel olie en zout erover
  11. bak in oven, ongeveer 20 minuten
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten