aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zaterdag 27 augustus 2011

recept gelaagde merenguetaart met chocoladecreme

Jeroen is morgen jarig. Hij viert het niet echt en wil dus ook geen cadeautje. Zijn moeder is pasgeleden overleden en dus houdt ie het low profile. Toch komen er een paar familieleden en heeft ie een curry gemaakt. Ik dacht, ik zorg voor een taart. In het boek van Nigella Lawson (hoe word ik een goddelijke huisvrouw) vind ik een superleuke taart, een gelaagde merenguetaart met chocoladecreme. Omdat ik een klein beetje angst heb voor de merengue, heb ik nu alvast brownies in de oven staan. Nigella geeft aan dat je de merengues het beste kunt maken vlak voor je gaat slapen, dus die maak ik strakjes, als de brownies uit de oven zijn en de oven wat is afgekoeld.

Here we go:
6 eiwitten
100 gr rietsuiker
2 eetlepels cacao
1 theelepel rode wijn azijn

voor de creme:
6 eierdooiers
100 gr rietsuiker
2 eetlepels bloem
2 dl volle melk
4 dl slagroom
100 gr pure chocolade, gesmolten
1 theelepel vanille extract
20 gr nootjes pistache, pecannootjes, of iets anders ter decoratie

  1. zet de oven op 140 graden
  2. knip 3 cirkels van 20 cm doorsnede
  3. klop de eiwitten tot schuim
  4. klop lepel voor lepel de suiker erdoorheen
  5. spatel de gezeefde cacao en de azijn erdoor
  6. verdeel het schuim over de cirkels (die op bakplaten liggen), het mag niet te hoog zijn
  7. zet in de oven, bak 1 uur, zet de oven uit en zet de deur een stukje open. De merengues kunnen dan de hele nacht in de oven afkoelen
  8. Nu beginnen we aan de creme: Smelt de chocolade au bain marie
  9. Klop de dooiers (je kunt ze s nachts in de koelkast bewaren, afgedekt met huishoudfolie - handig, want ik denk bij het maken van merengue altijd, wat zal ik met de dooiers doen) met de suiker goed door elkaar
  10. voeg de cacao en de bloem toe, klop tot een geheel
  11. verhit melk en room in een pannetje en giet ze al kloppend bij het eiermengsel tot homogeen mengsel
  12. doe alles nu terug in een pan en roer goed, het vuur moet laag staan
  13. voeg de gesmolten chocolade en de vanille toe, goed roeren
  14. laat afkoelen ( het liefst in een bak met ijs en blijven roeren)
  15. Als alles afgekoeld is, dan kan je de taart gaan opbouwen. Leg een plak merengue neer, smeer er een derde van de creme op, ga zo door tot de laatste laag. Decoreer met mooie noten of gesuikerde bloemetjes
Ik ben benieuwd, ik laat gauw foto's zien.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten