aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

donderdag 11 november 2010

recept 11 mijn eigen versie van coq au vin

Hai,

Het is druk, ben twee weken geleden van een paard gevallen en heb nog steeds last van mijn rug. Maar er komen wel 12 mensen eten morgen. Geen zin in heel veel sjouwwerk, ook niet in heel veel staan, tijd dus voor een eenvoudig recept dat snel te maken is en waar ze hopelijk wel van smullen.
Een beetje winters voer, dat lijkt me wel wat. Coq au vin.
Dit heb je nodig:


kant en klaar gekruide kippebouten of poten
beetje bloem
olie
wat boter
sjalotten
bakje spekjes
champignons
tomatenpuree
2 laurierblaadjes
peterselie
rode wijn
tijm
  1. verhit een ovenvaste pan (ik heb een witte creuset) doe er boter en olie in.
  2. wrijf de poten in met bloem, braad aan in de pan evt in delen
  3. voeg spekjes toe, daarna de sjalotten en de champignons
  4. schenk de wijn erbij
  5. tomatenpuree (klein blikje) tijmtakjes en laurierblaadjes erbij, peper en zout
  6. deksel op de pan, laag vuur, lekkerr laten sudderen
  7. ik laat de kip een nacht staan (als ie gaar is)
    is morgen de saus niet dik genoeg, dan zeef ik de coq au vin tot ik alleen de saus heb. Die vang ik op in een schaal. Ondertussen verwarm ik wat boter in een steelpannetje, doe er bloem bij en roer deze goed doorelkaar. Beetje bij beetje doe ik de saus erbij en klop het goed door. Dan wordt ie dikker en voeg ik hem weer toe aan de kip, dan hangt de saus netjes aan de kip. Als het goed is zorgt de bloem om de kip al voor een dikke saus, dus dit is een tip voor het geval dat!
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten