aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

donderdag 30 december 2010

Gevulde kipfilet

Een echt christmassy gerechtje. Ik bedacht het toen ik verschillende dagen Nigella Lawson op tv had gezien en zij maar bezig bleef met de cranberies en mandarijnschillen. Dat leverde dit recept op:

4 kipfilets
200 gr cranberries
broodkruim van 4 witte boterhammen
100 gr amandelen
citroenpeper
mandarijnschilletjes van 2 mandarijnen
sjalot
2 knoflook

Zo ga je te werk:
  1. Sla de kipfilets plat. Ik heb er een gewicht voor, maar je kunt het ook met een vleeshamer doen. Wanneer je het tussen huishoudfolie doet, gaat het makkelijker.
  2. Doe de knoflook met het sjalotje in de foodprocessor. Draai alles fijn.
  3. Het brood, de citroenpeper, de mandarijnenschillen en de amandelen kunnen erbij. Draai nogmaals tot een korrelige structuur. Dan kunnen de cranberries erbij. Draai tot ze grof gehakt zijn.
  4. Verdeel het mengsel over de vier kipfilets. Verdeel het over het midden. Rol de kip op  en zet de "worstjes" vast met huishoudfolie. Zet weg in de koelkast.
  5. Na een paar uur kan je de kip in grilpan dichtschroeien. Ik gebruik een beetje olijfolie.
  6. Als de kip dicht geschroeid is en mooie grillstreepjes heeft, dan doe ik ze in een ovenschaal, waarin in een beetje olijfolie heb gedaan.
  7. De kip verwarm ik door in een oven die op 180 a 200 graden staat. Zo valt ie minder snel uit elkaar.
Opdienen kan warm en koud, wat je wilt. Ik heb de kip in plakjes van 1,5 cm dik gesneden en op een bordje gelegd. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten