aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

vrijdag 24 december 2010

Kerstkoken!

Here we go, we gaan aan het kerstkoken. Eerlijk gezegd ben ik van de week al begonnen. Met het maken van een Pan Forte. Vandaag volgen de dingen die je lang van te voren kan maken en dat maakt dat ik lekker dagen lang lekkere dingen kan maken, zonder de zin te verliezen.
Al ruim twee weken geleden heb ik het menu samengesteld, geen stress dus. Ook afgelopen maandag al de meeste dingen gekocht, dus vandaag alleen de vis op hoeven halen. Zelfs mijn koelkast houdt het prima bij en de lekkage in mijn huis was dan wel niet fijn, maar leverde geen stress op. Alles onder controle. Er komen twaalf gasten, alleen de tafel, helemaal besneeuwd, moet nog naar binnen, maar morgen komt Fabian helpen. Joeghei!

Ik begin hier maar eens met de recepten van vandaag:

Macademiasoepje
Het wordt een klein gevuld glaasje met deze soep, dus grote hoeveelheden overbodig.
2 uitjes
1 sjalot
2 grote prei, alleen het wit, in ringen gesneden en gewassen
450 gr macademianoten, ongezouten
2 aardappels
1.8 liter kippebouillon, ik gebruik gewoon water met 3 bouillonblokjes
400 ml room
peper en zout

  1. snipper de uitjes, fruit aan in wat boter
  2. voeg de preiringen toe
  3. roer tot alles zacht is, voeg water en bouillonblokjes toe
  4. snijd de aardappels in kleine stukjes en kook mee
  5. 400 gr macademia's meekoken
  6. als de aardappels gaar zijn, pureer met staafmixer
  7. voeg room toe en warm goed door
  8. voor het opdienen hak je de rest van de noten fijn en rooster in de oven
  9. bij het opdienen garneren met de nootjes en wat peper
Ik vind hem lekker! En is al klaar terwijl de gasten pas zondag komen.
Kan gewoon buiten staan, want het is toch lekker koud buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten