aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

woensdag 29 december 2010

Toegankelijke oesters

Hoewel ik zelf niet van oesters houd, zijn er altijd hopen mensen die graag oesters eten. Bij mij in ieder geval wel. Uit een van de kookboeken van Jamie heb ik eens een recept gehaald om de oesters nog lekkerder te maken en dit is mijn eigen variant. Het maakt ze toegankelijk voor veel mensen, velen die zeggen geen oesters te eten, proberen ze bij mij en... komen ervoor terug.

Misschien moet je er jong mee beginnen, want Giel (2 jaar) deed ook mee (hoewel hij een en ander op zijn mooie nieuwe shirt morste) en Noa mag ze ook graag eten.

Overigens maak ik de oesters nooit zelf open. Yvette en ik hebben het ooit geprobeerd, maar we zaten voornamelijk te wachten tot de beestjes zelf hun schelp open deden en wilden dan een mes ertussen duwen. Dat duurt te lang. Maar gelukkig eet Jeroen ze zo graag, dat ie ze best wilde open maken. Andere keren deden Mariette en Koen het ook voor mij, fijn, want aan mij niet echt besteed. Op de camping hebben we ze ooit ook zo geserveerd, toen was Daniel de klos.
Genoeg gekletst, hier het recept.

12 oesters
3 eetlepels suiker
2 sjalotjes
1/2 rood pepertje
150 ml witte wijn azijn

Meestal doe ik de hoeveelheden een beetje op gevoel, maar dat is mijn manier van koken. Overigens ben ik erg van de makkelijke, dus ik doe het gewoon met de staafmixer. Ik heb zo'n soort minikeukenmachientje die je erop aan kunt sluiten.
Afijn, daar stop ik alles, behalve de oesters, in en dan draai ik alles fijn.
Open de oesters en leg ze op ijs. Schenk een beetje van de azijnmix erbij en dien op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten