aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

vrijdag 7 januari 2011

Bananenbrood

Rijpe bananen, ik vind ze niet lekker. Niet een beetje niet lekker. Ik vind ze ronduit vies. Echt heeeeeel vies. Maar ja, soms blijf je met die dingen zitten. Gelukkig heeft Nigella er een recept voor, zodat je er nog iets mee kan. Ik denk dat ik het resultaat ook niet echt lekker ga vinden, want warme banaan, bleeeggh. Maar goed, misschien dat iemand anders het wel lekker vindt.
Vanavond maak ik een recept van Nigella, maar ik moet het een en ander aanpassen, omdat sommige ingrediënten niet in mijn huis te vinden zijn en ik heb geen zin naar buiten te gaan. Maagpijn heb ik en dus beperk ik het wandelen zoveel mogelijk. Overigens een prima staat om dan te bakken, want heb zó geen zin om te proeven!

100 gr rozijnen
0,75 ml grappa
175 gr zelfrijzend bakmeel
1 zakje bakpoeder
1/2 theelepel zout
125 gr gesmolten boter
150 gr suiker
2 eieren
4 rijpe bananen (ongeveer 300 gr)
60 gr gehakte pecannoten
zakje vanillesuiker
100 gr pure chocolade in stukjes

Here we go, je hoort later het resultaat, want dit moet even bakken en ik heb momenteel geen proever voorradig. Ik hoop morgen wel!
  1. warm de oven voor op 170 graden
  2. doe de rozijnen in een steelpannetje met de grappa (mag ook rum of bourbon zijn)
  3. als het vocht warm is, dan zet je het vuur uit, de deksel op het pannetje doen en laat een uur staan te trekken
  4. klop in een kom de gesmolten boter met de suiker
  5. dan een voor een de eieren erdoor (ik gebruik de staafmixer)
  6. snijd de bananen in plakjes en voeg ze toe.Gebruik de staafmixer om alles mooi fijn te maken
  7. doe de chocoladestukjes in het mengsel en zet de staafmixer nog eens goed aan
  8. voeg de rozijnen met het vocht toe
  9. roer de andere ingredienten erdoor
  10. vet een cakevorm in en doe bakpapier in de vorm, stort het bananenmengsel in de vorm en schuif in de oven. haal hem na ongeveer een uur en een kwartier er uit
terwijl ik dit schrijf, vult de kamer zich met de geur van bananen. Het is een geur van vroeger. Ik weet nog dat we vroeger een keukentje hadden met een echt electrisch fornuisje. En toen deden we ook wel eens iets met bananen en aan die momenten moet ik nu denken. De bananengeur van vroeger. Ik ga eens kijken hoe het ermee staat.

Hopelijk is het smakelijk. Ik voeg zsm een foto toe en een evaluatie van dit recept.
Nou de evaluatie is er hoor! Qua structuur lijkt dit brood veel op cake. Maar voor een cake is ie niet zoet genoeg. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel een stukje willen. Ina, Koen, Julia, ze vinden het erg lekker.
Goed gelukt, dit brood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten