aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 30 januari 2011

Recept citroen-limoen taart met gesuikerde rozenblaadjes

De zus van Rianne gaat trouwen. Dat duurt nog even, t is pas in mei, maar ze wil graag een mooie taart. In Masterchef (austrialie) heb ik een dessert gezien met gesuikerde rozenblaadjes. Ze legden daar ook uit hoe ze dat deden en ik wilde het wel proberen.
Er moet natuurlijk een mooie taart bij en die vond ik in een oude tip. Het was een special over bakken.
Hier het recept:

150 gr boter, op kamertemperatuur
180 gr witte basterdsuiker
4 eieren
sap en rasp van 1 limoen
200 gram zelfrijzend bakmeel

  1. verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Vet een springvorm in
    De Tip zegt een springvorm van 24 cm, maar ik vind het erg weinig voor zo'n grote vorm. Als je liever (net als ik) een hoger gebak wil, moet je een kleinere vorm nemen. Of meer beslag maken!
  3. Mix de boter met de suiker tot een cremig geheel
  4. voeg 1 voor 1 de eieren toe en mix tot goed opgenomen
  5. voeg het sap en rasp van de limoen toe
  6. voeg het zelfrijzend bakmeel toe, mix tot alles is opgenomen
  7. zet in de oven voor ongeveer 55 minuten
  8. haal uit de oven als je een prikker droog uit de taart kan halen
Ondertussen kan je de vulling en glazuur maken. Ondanks dat ik niet van kaas houd, vond ik dit lekker. Wel is ook dit een beetje weinig, dus zou ik het aanvullen tot meer, dan bedek je makkelijker de hele taart. Dit heb je nodig:
1 limoen schoongeboend
1 citroen schoongeboend
300 gr monchou
75 gr boter op kamertemperatuur
150 gr poedersuiker



 
  1. rasp de schil van de limoen en citroen.
  2. pers ze allebei
  3. mix (met een handmixer) de roomkaas en de boter egaal
  4. voeg de poedersuiker toe
  5. daarna voeg je de citrusrasp toe en 2 eetlepels van het citrus sap
  6. mix alles tot een glad geheel
  7. Snijd de afgekoelde taart door en bedek de onderste laag met  1/4 van het glazuur
  8. leg de helften op elkaar en bedek dan de hele taart met het glazuur
Zet de taart koel weg.

Voor de extra mooie versiering wil ik gesuikerde rozenblaadjes erop leggen. Dat is een secuur werkje. Ik heb 3 manieren uitgeprobeerd en dit werkte bij mij het beste. Ik heb 2 rozen gebruikt, dan heb je ruim voldoende voor de taart
1 avalanche roos (wit grootbloemig)
1 aqua roos (roze, geurend en grootbloemig)
2 eiwitten
2 eetlepels water
extra fijne kristalsuiker (ik heb gewone suiker een paar keer door de keukenmachine gehaald. Ook met poedersuiker geprobeerd, maar dat werkte niet)
  1. Klop de eiwitten met het water los
  2. laat op kamertemperatuur komen
  3. haal de bloemblaadjes voorzichtig los, beschadigde blaadjes kan je het beste meteen wegleggen
  4. zet wat borden klaar om de gesuikerde blaadjes op te leggen
  5. smeer met een heel fijn kwastje een blaadje in, doop daarna in een bakje suiker
  6. bestrooi de delen die nog niet bedekt waren. Leg het blaadje op een schoon bord
  7. doe dit met alle blaadjes laat ze minstens een nacht drogen.

Als het goed is, drogen de blaadjes helemaal en zijn ze hard geworden. Ik leg ze willekeurig op de taart. Het leuke van de roze roos is, dat je hem echt proeft. De witte heeft minder smaak. Maar de aqua roos is een roos die ook geurt, dus waarschijnlijk kan je daar het beste de roos op kiezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten