aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 16 januari 2011

recept thaise groene curry met basmatirijst

Morgen gaan we weer koolhydraatarm eten, maar nu mag het nog even. Tijd voor iets dat ik echt echt echt heel lekker vind. Thaise groene curry. Jamie Oliver heeft er een in zijn  boeken staan en ik maak mijn eigen, niet zo heel pittige, versie, omdat mijn maag nog steeds niet helemaal je van het is.

Dit heb je nodig:
2 bakjes verse basilicum
1 bakje verse koriander
stukje gember
sap en rasp van een limoen
3 teentjes knoflook
snufje chillipoeder
peper en zout
half theelepeltje serehpoeder
flinke scheut olie
2 halve kipfilets
200 ml room
basmatirijst

En nu aan de slag:
  1. kook water voor de rijst, kookt het water, voeg dan de rijst toe en kook zoals op het pak staat
  2. doe alle kruiden, de schil en sap van de limoen en alle specerijen in de magimix (of andere keukenmachine). draai alles fijn en voeg dan, onder draaien, de olie toe
  3. snijd de kip in grove stukken, schep de currypasta erdoorheen, laat even marineren
  4. zet een wok of hapjespan op hoog vuur met wat olie
  5. haal de kip uit de pasta en schroei aan alle kanten dicht
  6. voeg de pasta toe en roer goed
  7. voeg dan de room toe (beter nog kokosmelk, maar helaas die heb ik toch niet in huis, dus nu maar met room)
  8. zet het vuur laag en na een minuut of tien is de kip gaar.
  9. Als de rijst gaar is, afgieten en even laten staan.
Echt heeeeeeel lekker en best wel gezond (met kokosmelk gezonder dan met room, gok ik). Wil je er een gerechtje bij, schaaf dan dunne plakjes komkommer en doe er wat kristalsuiker overheen en wat fijngesneden peper. witte wijn azijn erbij en goed mengen. Laat het even staan voor gebruik, dan trekken alle smaken lekker in elkaar. Geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten