aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

zondag 9 januari 2011

recept merengues

Zondagavond en ik loop een beetje door de keuken. Ineens zie ik ze, de merengues. Ik heb ze met de kerst gemaakt omdat ik eiwitten over had. En eiwitten die over zijn, dat moeten merengues worden, of pavlova's of schuimgebakjes, het maakt niet uit hoe je ze noemt, dit recept moet je eens proberen, want mij lukt het ook niet altijd, maar dit ging prima! Het komt gedeeltelijk uit de Allerhande, ik heb het recept iets aangepast.



Dit heb je nodig:
5 eiwitten
250 gr poedersuiker
2 eetlepels maizena
1 theelepel frambozenazijn










  1. zet de oven op 180 graden, maar denk eraan, voor je de merengues gaat bakken, moet je hem terug
  2. zetten op 150 graden
  3. klop de eiwitten stijf, voeg halverwege de suiker toe
  4. alles bijna stijf? doe de frambozenazijn erbij
  5. klop door met gezeefde maizena, tot alles een geheel is. Ik stop de kitchenaid vaak even om alles dat langs de rand van de kom komt te zitten even terug te duwen en het te betrekken bij het mengsel. Zo voorkom je dat de merengues ineens wat klonterig worden als je ze uit de kom haalt en de restjes blijven hangen
  6. klop nog even door
  7. bekleed een bakplaat met bakpapier
  8. maak hoopjes van gelijke grootte
  9. zet de oven terug naar 150 gr en zet de merengues in het midden van de oven. Ze zouden ongeveer 30 minuten in de oven moeten, maar de mijne zijn eerder klaar. Ik kijk regelmatig door het ruitje.
Als je ze uit de oven haalt, laat ze dan vijf minuten op de plaat afkoelen en daarna op een rooster.
Jam jam en heeeeel moooi. Ik heb ze in een glazen voorraadpot. Als ze goed gegaard zijn, zijn ze zeker een week houdbaar. Mochten ze nog wat nattig zijn van binnnen, geen probleem voor directe consumptie. Heerlijk met mascarponeroom en frambozen, of mascarponeroom en geroosterde (hazel)noten. mmmmmm...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten