aan tafel bij just-cook-ing

aan tafel bij just-cook-ing
wel zelf afwassen

donderdag 20 januari 2011

recept chocoladetaart Allerhande 2011 januari

We blijven bakken. Op verzoek van Mariette test ik het recept voor een chocoladetaart uit de allerhande.
Here we go, want dit heb je nodig:

Voor de taart
225 gr zelfrijzend bakmeel
4 eetlepels cacao
175 gram witte basterd suiker
100 gr pure chocolade (ik neem weer de extra pure van de ah)
1 blik gecondenseerde melke met suiker ( Ik heb me rot gezocht, maar hij staat bij de kokosmelk in het schap waar ook dingen staan als ketoembars en ketjap staan.)
snufje zout
2 eieren
100 ml water


Voor de vulling en topping
100 gr pure chocolade
150 gr melkchocolade
250 ml room

En zo ga je te werk voor de taart
Volgens de allerhande zet je een pan op met water, waarin je de chocolade smelt. Mijn ervaring is dat chocolade niet goed oplost dus doe ik het aubain marie. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  1. Wanneer de chocolade is gesmolten kan je het water toevoegen
  2. Als alles smelt, roer je het goed door
  3. Haal van het vuur en voeg het zelfrijzend bakmeel en de cacao toe
  4. mix met een mixer alles goed door elkaar. Het is handig om af en toe de kanten schoon te maken, zodat er dan geen meel aan blijft zitten
  5. voeg een snuf zout toe en de eieren, mix goed
  6. vet een springvorm in en bekleed de onderkant met bakpapier
  7. zet in het midden van de oven voor 55 minuten of tot een prikker droog uit de taart komt

Voor de vulling en topping
Ook hier lossen de allerhande mensen het iets anders op dan ik. Zij koken de room en dan roeren ze de chocolade stukjes erdoor tot ze gesmolten zijn. Dat kan snel aanbranden, dus ook hier weer, au bain marie!
  1. doe de chocolade (in stukjes) met de room in een kom
  2. verwarm au bain marie
  3. als de room warm genoeg is, smelt de chocolade
  4. als alles gesmolten is, klop het mengsel dan glanzend met een mixer
    wanneer het afgekoeld is, doe ik het nog eens voor een luchtige structuur.
Resultaat
Het beslag voor de taart is erg zoet, niet heel stevig, maar de taart komt mooi de oven uit. Goed dus!
Jammer genoeg is ie wel een beetje laag. Verder mooi droog en gaar na 55 minuten op de kop af.
Ik haal hem na vijf minuutjes afkoelen uit de vorm en zet hem op een rooster.
Zo koelt ie gelijkmatiger af.
Ik snijd hem af als ie afgekoeld is en doe de helft van  het chocolade room mengsel op de onderkant. Begin in het midden en laat de randen ongeveer 1,5 cm vrij. (Als de bovenkant erop gaat, dan duw je de vulling automatisch tot de rand.) Verdeel de rest van het mengsel op de bovenlaag vóórdat je deze op de onderlaag legt. (anders duw je de vulling eruit!)

Het resultaat is mooi, later hoor je of ie ook lekker was.
grtjs Ingeborg Kemperman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten